donderdag 29 november 2007

Aa & Hunze innovatief, net als wij

Geert-Jan ten Brink, wethouder van de gemeente Aa & Hunze, bericht ons verheugd dat zijn gemeente is uitgeroepen tot meest innovatieve gemeente van Nederland.
In Noordoost-Friesland zijn we al een tijdje bezig met een vergelijkbaar project en Geerten Eijkelenboom, adviseur namens Nederland Breedbandland stelt: "Dit bericht geeft aan dat we in Fryslan op de goede weg zijn, dit moeten we zeker kunnen evenaren, zo niet verbeteren!"


Hier volgt het persbericht van Aa & Hunze:

Gieten, donderdag 29 november 2007

Aa en Hunze meest innovatieve kleine gemeente van Nederland.

De gemeente Aa en Hunze is tijdens het congres ‘de grote dag voor kleine gemeenten’ uitgeroepen tot de meest innovatieve kleine gemeente van Nederland 2007.
De gemeente won de prijs met het project Virtuele dienstverlening. Wethouder Geert-Jan ten Brink nam de prijs in ontvangst uit handen van juryvoorzitter Rika Pot, burgemeester van de gemeente Ten Boer.

De gemeente Aa en Hunze wil met de virtuele loketten het platteland weer leefbaarder maken. Door middel van moderne apparatuur kunnen mensen in dorpen contacten leggen met diverse diensten zoals die van de gemeente, banken, de intergemeentelijke sociale dienst, de kamer van koophandel of hun zorgverzekeraar. De virtuele loketten worden geplaatst in de Wegwiezers.

De jury motiveert in haar rapport de keuze voor Aa en Hunze als volgt:

Deze inzending getuigt van visie op de toekomst, waarbij de mogelijkheden die internet biedt optimaal worden benut. Voorzieningen die tot voor kort slechts met lange reistijden bereikbaar waren, zijn nu met één knop onder handbereik. En met behulp van beeldschermen ben je als burger 'echt' in contact met de ambtenaar van een instelling die je nodig hebt. Voor burgers die problemen ondervinden bij het in contact komen met de juiste instelling/persoon biedt een vrijwilligersteam direct hulp.

Vaak hoor je dat bijvoorbeeld ouderen en mensen die zorg nodig hebben, afhaken in de elektronische samenleving. Dit initiatief van de gemeente Aa en Hunze bewijst dat het omgekeerde het geval is. Wanneer goed wordt nagedacht over de aangeboden diensten kan technologie deze doelgroepen juist meer betrekken en echt helpen.

Dit is een leuk innovatief project waarbij je op een laagdrempelige manier de diensten van de gemeente en instellingen bij de burgers brengt. Bovendien is het een prachtige mogelijkheid om schaalvergroting van gemeenten en instellingen niet ten koste van de dienstverlening te laten gaan. Vrijwilligers zorgen ervoor dat de dienstverlening bereikbaar blijft. Een positief voorbeeld in het kader van de WMO.

De gemeente Aa en Hunze is trots op deze prijs en ziet in de uitreiking een mooie stimulans voor de verdere positionering van de virtuele loketten in Nederland, te beginnen in Aa en Hunze.